Viimeisen kuukauden aikana olen kokenut varsin karvaasti nettikaupankäynnin varjopuolet:

1. Neljä viikkoa sitten Thomannilta äänityslaitetta tilatessani kauppa väitti sitä löytyvän varastosta. Pian tilauksen jälkeen kuitenkin tuli ilmoitus, että valmistaja on lykännyt toimitustaan 15.12. asti (mitä tapahtui sille "juu juu, meillä on tätä varastossa" -ilmoitukselle?). Nyt tilanne on se, että itse laite on saapunut Thomannille, mutta bundleen kuuluva mikki ei, ja he pidättävät tällä hetkellä lähetystä, kunnes mikki tulee 29.12. Yritin pyytää, että jos laittaisivat osatoimituksena, ja mikki sitten jälkikäteen kun saapuu, mutta vastaus oli varsin outo:

"Laitoin asiasta lähettämöön pyynnön. Valitettavasti meillä ei ole sitä kummempia työkaluja ajaa asiaa eteenpäin."

Siis häh ja täh? Mitä jannu tarkoittaa - sitäkö, että asiakaspalvelu ei ole missään tekemisissä lähetyspuolen henkilöiden kanssa, vai jopa sitä, että Thomann käyttää alihankkijaa logistiikkapuolella, ja siten asiakaspalvelu on täysin erillinen organisaatio? Niin tai näin, tällä kertaa olen ollut Thomannin toimintaan varsin pettynyt.

2. Tilasin Applen 8GB iPod Nanon 15 päivää sitten, kun ystäväni kertoivat, että heidän toimituksensa on varsin ripeää ja täsmällistä. No, kun ensimmäiset 8 päivää oli kulunut, aloin ihmetellä, missä tuote viipyy, ja kävi ilmi, ettei verkkomaksuani ollut vielä löytynyt, vaikka summa oli lähtenyt tililtä jo maksusuoritusta seuraavana päivänä ja kohdepankkikin oli oma tilipankkini. 10 päivän kuluttua tilauksesta raha viimein löytyi, ja tuote lähti matkaamaan Ouluun viime torstaina. Vielä tähän päivään mennessä sitä ei ole täällä näkynyt, niin että ei tätäkään kyllä voi parhaalla tahdollakaan ripeäksi eikä muutenkaan asiansa osaavaksi toiminnaksi kutsua. Jännityksellä odotan, saanko iPodia käteeni edes jouluun mennessä.

3. Tilasin mulletoi.com:ista puolitoista viikkoa sitten huumorilahjaksi kaksi kappaletta "jääkaappivuoristorata"-nimistä tuotetta. Perjantaina paketti saapui, ja uskotte, että minua harmitti, kun siellä olikin kaksi kappaletta "Roller Coaster Drinking Game" -tuotetta, joilla ei ole mitään muuta tekemistä tilatun tuotteen kanssa kuin että molemmissa on sana "vuoristorata". Onneksi nyt luvattiin oikeat tavarat lähettää minulle viipymättä, ja teen samalla asiakaspalautuksen vääristä tuotteista. Mutta saa nähdä, kuinka tämänkin tilauksen kanssa loppujen lopuksi käy.

Summa summarum: viimeisen kuukauden aikana yhteensä 600 euron edestä tilattua tavaraa, eikä yhtäkään tuotetta ole vieläkään kädessä. Hurraa, uusi talous ja verkkokaupankäynti!