Onnettomuustutkijalautakunnan alustava raportti Amsterdamin Schipholin kiitotiellä 18R viime viikolla tapahtuneesta onnettomuudesta on nyt saatu valmiiksi. Raportti antaa surullisen kuvan Turkish Airlinesin lentäjien pätevyydestä. Tässä tiivistelmäni tapahtumien kulusta:

- mukana ohjaamossa on ollut nuori pilotti, jota on koulutettu lennolla ja ilmeisesti myös loppulähestymisessä (tämä on tavallista)
- noin 2 minuuttia ennen laskeutumista kone sai laskeutumisluvan, eikä radioliikenteessä ole silloin ollut mitään epätavallista
- 1950 jalan korkeudessa radiokorkeusmittari 1, jota tarvitaan vain automaattisen lähestymisen loppuvaiheessa, on näyttänyt yhtäkkiä väärää lukemaa (1950 jalkaa --> -8 jalkaa)
- tällöin automaattinen lähestymisjärjestelmä on erehtynyt luulemaan, että kone on jo loppuliu'ussa ja vetänyt moottorien tehot tyhjäkäynnille
- tämä olisi pitänyt pilottien selkeästi huomata, koska tuossa tilanteessa kaasuvivut siirtyvät tyhjäkäyntiasentoihin ja myös laskeutumistelinevalo syttyy (siis tässä tapauksessa ihan liian aikaisin)
- pilottien olisi siis pitänyt selkeästi huomata, että ollaan vielä korkealla (näkyvyys kiitoradalle oli hyvä), ja siirtää kaasuvivut välittömästi takaisin oikeisiin asentoihin
- sen sijaan nauhoitusten mukaan pilotit ovat kuitanneet vain "jahas, toi mittari näyttää väärin, no ei ongelmaa"
- piloteilta on mennyt kokonaista 100 sekuntia huomata tilanteen vakavuus, ja tämän 100 sekunnin aikana kapteeni on käynyt perämiehen kanssa normaalisti läpi laskeutumistarkistuslistaa
- tämän 100 sekunnin aikana koneen vauhti putosi 40 solmua tunnissa alle oikean liukuvauhdin, ja kone laskeutui liukupolun alapuolelle
- sakkausnopeudessa ja liian matalalla tuli sakkaushälytys, johon pilotit viimein reagoivat välittömällä moottoritehojen nostolla. Tehonlisäys oli liian myöhäistä ja kävi kuten kävi - kone tuli tonttiin 1 km ennen kiitorataa 175 km/h, kun oikea loppulaskeutumisnopeus tälle konetyypille olisi ollut 260 km/h.

Ai niin, ko. lentokoneen musta laatikko, johon mahtuu yhteensä 25 viimeisintä lentotuntia nauhoitusta, näytti että sama tilanne radiokorkeusmittari 1:n kanssa oli tapahtunut jo 2 kertaa aiemmin näiden viimeisimpien 25 lentotunnin (8 edellisen lennon) aikana...

Tervetuloa matkustajat Turkish Airlinesin asiantuntevaan hellään huomaan!