"Minun miehelläni ei saa olla partaa.
Paitsi sellainen, joka ei näy."
- Pernille 8 v.

Minua on bändissämme Roudassa jo pitkään hiertänyt se, että bändin perustajalla eli basistilla on näemmä täysin erilainen näkemys bändin demokratiasuhteista, yleisistä pelisäännöistä ja toiminnan muodoista. Minä olen nähnyt bändissä viisi täysin tasaveroista, musikaalista äijää, jotka voivat vapaasti keskustella biisien sävellyksistä, sanoituksista ja sovelluksista, riippumatta siitä, kuka ne on kirjoittanut.

Basisti taas näkee asiat niin, että omien biisiensä kohdalla, kun esimerkiksi minä ehdotan jotain kohtaa (sointua tms.) muutettavaksi, oletusarvoinen vastaus on aina heti EI. "En mä lähde muuttamaan omia biisejäni".

Viime treeneissä asia kärjistyi niin pahoin, että jouduimme basistin kanssa pahaan sanaharkkaan ja lopetimme treenit ennen aikojaan. Nyt on siitä lähtien ollut itsellä paha fiilis, ja eilen illalla päätin ratkaista asian ja ilmoitin lähteväni bändistä.

Basistilta tuli tyly "eroanomus hyväksytty" -ilmoitus ja samaan hengenvetoon, että Routa etsii uutta solistia. Eli hän näkee Roudan edelleen täysin hänen johtamanaan joukkiona. Mutta tarina ei loppunut siihen - nimittäin rumpali ja soolokitaristi ilmaisivat ehkä hiukan yllättäen tukensa minulle. Rumpali sanoi suoraan, ettei missään tapauksessa halua minun lähtevän bändistä. Kitaristi kirjoitti myöhemmin illalla muille jäsenille, ettei hänen omatuntonsa salli hänen jatkavan. Samalla hän laittoi yksityisesti minulle ja rumpalille viestiä, että haluaisi ehdottomasti jatkaa meidän kanssamme uudella porukalla, ilman basistia.

Niin että nyt kai pistämme uuden pumpun pystyyn ja teemme sille uudet biisit. Aika yllätyksellinen päivä, kaiken kaikkiaan.