Tänään törmäsin brittiläiseen byrokratiaan parhaimmillaan. Menin avaamaan tiliä pankkiin, mukanani  suosituskirje firmasta (jossa näkyvät myös vuosituloni - mikä pankki Suomessa muka vaatii sellaista tavallisen tilin avaukseen?) ja passi. Kävi ilmi, että tämä pankki ei voi avata minulle tiliä, koska minulla ei ollut paperia, josta käy ilmi selkeästi nimeni ja osoitteeni. Kerroin, että osoitteeni ei tällä hetkellä ole pysyvä, vaan asun syyskuun loppuun asti B&B paikassa, mutta etsiskelen vuokra-asuntoa. Tämä ei pankille kelpaa, vaan pitäisi olla kopio vuokrasopimuksesta, kaasulasku, sähkölasku, puhelinlasku (mutta vain kiinteän puhelimen sellainen kelpaa) tms.

No arvatkaas, saanko vuokrasopimusta aikaiseksi, jos mulla ei ole UK:ssa pankkia? No en saa, eikä sen myötä tietenkään ole mahdollista myöskään saada mitään laskuja mihinkään osoitteeseen täällä.

Tällä hetkellä olen siis pattitilanteessa, etten pysty avaamaan tiliä tänne, ja käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että firmani maksaa koko ajan järjettömiä korvauksia mulle VISA-nostoista automaateista. Eläköön brittiläinen byrokratia! Heillä olisi ollut helppo nakki saada pankille tuottava asiakas, mutta eipä sitten.